واکاوی بسترهای اجتماعی مؤثر بر اقدامات نوگرایانة صنیع الملک (پدر گرافیک مطبوعاتی ایران)
نویسنده
چکیده مقاله:
صنیعالملک بهدلیل نوآوریهایش در گذار گرافیک ایران از مرحلة تولید تکنسخهای به مرحلة انبوه صنعتی نقشی کلیدی داشت، لذا میتوان وی را پدر گرافیک مطبوعاتی ایران دانست. با کمی تأمل بر اقدامات او، تأثیر تحولاتی خارج از قلمرو هنر به عنوان زیرساخت نوآوریهای وی آشکار میشود. اما چه تحولاتی، طلیعة شکلگیری این نوآوریها بود؟ این مقاله از نوع کیفی و به روش تحلیلی است. شیوة گردآوری اطلاعات آن مبتنی بر دادههای کتابخانهای و مطالعة اسناد تصویری است. چارچوب نظری مقاله ملهم از جامعهشناسی هنر، به نام بازتاب است. مبانی نظری بازتاب بر این ایده استوار است که جامعه و تحولات آن بر هنر اثر میگذارد. به تعبیر دقیقتر، هنر به عنوان بخشی از لایههای فرهنگی جامعه همواره متأثر و ملهم از تغییرات جاری در متن آن است، بنابراین نمیتواند مستقل از جامعه باشد. هدف اصلی مقاله، شرح آن است که اگر چه در زمان قاجار، واژهای به نام طراحی گرافیک وجود نداشت اما تحولات سیاسی، فرهنگی و صنعتی ایران، بستر سیر تکوینی آن، از جمله شکلگیری انواع نوینی همچون گرافیک مطبوعاتی را بوجود آورد. دستاورد این مقاله، آن است که طراحی گرافیک ایران نه تنها به یکباره و در خلأ شکل نگرفت، بلکه بازتاب و محصول وجود روابط انضمامی میان هنر و اصلاحات ابعاد گوناگون جامعه بوده است و این نتیجه بیآنکه خلاقیت هنرمندان پیشکسوتی چون ابوالحسن غفاری را نادیده بگیرد، بیان میکند که سیر تکوینی هنر صرفاً معطوف به کنشهای فردی هنرمندان نبوده، بلکه بر پایة زنجیرهای از عوامل گوناگون اجتماعی از جمله اصلاحات جامعه شکل گرفته و میگیرد.
منابع مشابه
بررسی چگونگی تأثیرگذاری صنیع الملک بر شکل گیری گرافیک ایران
این پژوهش به شیوه توصیفی انجام شد و جمع آوری اطلاعات آن بر مبنای منابع مکتوب و الکترونیک با هدف شناخت صنیع الملک به عنوان پیشگام در طراحی گرافیک ایران صورت پذیرفت و بر این محور استوار گشت که هنر در دوره قاجار بر اثر مواجهه ایران و اروپا دستخوش تغییر شد و هنری به وجود آمد که حاصل تعامل این ارتباط بود. بدین ترتیب، مطبوعات و چاپ که هر دو پ دیدهای غربی بودند با حفظ ارزشهاو اصالتهای فرهنگ تصویری ایر...
15 صفحه اولجایگاه هنری صنیع الملک (ابوالحسن خان غفاری) در گرافیک ایران
هدف اصلی این پژوهش، با در نظر گیری نکته پر اهمیت مذکور عبارت است از : جمع آوری آثار صنیع الملک در زمینه های مختلف، بررسی، تجزیه و تحلیل آنها و تطبیق با آثار طراحان گرافیک معاصر ایرانی است. برای رسیدن به پاسخ چنین فرضیه ها و پرسش ها، در پژوهش پیش رو مراحل به ترتیب ذیل انجام پذیرفته است : شناخت اولیه ابوالحسن خان غفاری (صنیع الملک)، جمع آوری آثار وی و طبقه بندی آنها در دو بخش ارتباط تصویری که در ...
پرده های تالار نظامیه(صنیع الملک)
این پژوهش راجع به مجموعه « سلام نوروزی » « یا صف سلام ناصرالدینشاه » اثر صنیعالملک، نقاش بزرگ دوره قاجار است که متشکل از 7 پرده کوچک و بزرگ بوده که به تناسب دیوارهای تالار نظامیه، نقاشی شده است که در آنها 68 صورت و شخصیت به تصویر کشیده شده است. این نقاشیها مجموعه جالبی از صورت رجال و بزرگان کشور، در آن روزگار به شمار میرود و از این حیث بسیار ارزشمند است. این تحقیق هم به صورت پژوهش کتابخانهای...
15 صفحه اولبررسی نشانه شناسانه هزارویک شب صنیع الملک
چکیده: این پژوهش، شش تصویر از نگاره های نسخه خطی هزار و یک شب صنیع الملک را با رویکردی نشانه شناختی و با روش توصیفی تحلیلی مورد مطالعه قرار می دهد. نشانه هایی که اگر چه به لحاظ زمانی از هم دور به نظر می رسند ولی بنیان آنها به فرهنگ یک سرزمین تعلق دارد. با ابعاد گسترده مفاهیم مستتر در متن، رویکردی را تعقیب نموده که به تبع آن تصاویر هزار و یک شب پیرو بیان مضامین اخلاقی و عاشقانه بر بستری از مفاه...
15 صفحه اولبررسی نگارهای از نگارهپردازیهای هزارویکشب صنیع الملک با نظریۀ «ادراک دیداری» مکتب گشتالت
اصول کلی مکتب گشتالت، به معنای «کل واحد»، توسط گروهی از روانشناسان آلمانی نیمه اول سده بیستم میلادی تدوین گردیده است. این دیدگاه، مبنی بر نظریههای مربوط به چگونگی سازماندهی بیننده از مجموعة عنصرهای دیداری ساده است که وقتی طبق قانونهای مشخص به کاربرده میشود، به صورت گروههایی در قالب یک مجموعۀ واحد تعریف شده و به کلیت نظام ادراک دیداری میانجامد. پویش و رواج این نوع مطالعهها در عرصه هنرهای...
متن کاملنقد اجتماعی در تصویر سازی ( صنیع الملک ، انره دمیه، اردشیر محصص و براد هالند)
نوعی طنز تصویری که مولود شرایط اجتماعی است و هدف آن اصلاح است . منظور از اصلاح ، تجسم مشکلات و معضلات اجتماعی با زبان طنز به قصد برطرف ساختن آنها و حرکت به سوی کمال و سعادت جامعه است . این گونه طنز تلخِ تصویری آزادی آن را پیدا می کند که از بخشهای شاد و همه پسند برود سراغ عُریان کردن بخشی از ذهن ، روح و فکر که ممنوع و باورنکردنی است و بدینوسیله است که هنرمند عمق وابعاد مسائل را می شکافد و سپس به ت...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 10 شماره 2
صفحات 115- 143
تاریخ انتشار 2019-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023